Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

Föreläsning 18/2

Av Jannica - 18 februari 2013 18:42

Idag hade vi föreläsning med Sverker. Saker som han tog upp var hur en satellit hamnar i en bana runt jorden, vad teknikska komponenter är för något och hur mobiltelefonsystemet fungerar.


För att en satellit ska hamna i en bana runt jorden skjuts den rakt upp och får en hög hastighet för att sedan ändra riktning så den går runt jorden. En satellit går sedan i en viss hastighet hela tiden så den alltid kan hittas på samma ställe ovanför jordytan.


Tekniska system har ett antal tekniksa komponenter som bildar en helhet. Till exempel har en bläckpenna många olika komponenter som en fjäder. Alla de tekniska komponenterna kommunicerar med varandra, på bilden är de olika delarna olika komponenter och pilarna symboliserar att de kommunicerar med varandra.


  


När det kommer till mobiltelefonsystemet så pratade Sverker om två versioner. "Light" versionen och "avancerad" version. "Light" versionen tänker man att världen är uppdelade i många olika celler, i varje cell finns en basstation med ett hus och en mast. Om någon i en bas station vill ringa till någon som befinner sig i en annan cell så sker detta genom bas stationen som skickar en signal till en centrastation som sedan skickar signa till bas stationen där mottagaren finns, denna bas station skickar sedan en signal till mottagaren och de kan prata med varandra.


I centralstationen finns en databas som har koll på i vilken cell du befinner dig i med älp av elektromagnetiska vågor. En centralstation kan i sin tur ha kontakt med andra centralstationer om man vill ringa någon längre bort.


För att kunna prata och lyssna på en annan så krävs det två frekvenser, en där du pratar och en annan lyssnar och en frekvens där du lyssnar och en annan pratar.


Den "avancerade" versionen kan man förkara genom dennabild:  

Vi fick även i smågrupper plocka isär en mobiltelefon och se hur de ser ut. Där är verkligen många komponenter i en mobiltelefon bland annat batteri, knappsats och kretskort. Man kan sedan gå in ännu djupare på varje komponent och se hur de är konstruerade.

Efter genomgången fortsatte vi med våra experiment från förra veckan. Vi skulle släppa en kula nersör en bana sm lutade neråt och sedan försöka räkna ut var vi skulle ställa burken och fångain kulan. Vi hade gjort rätt beräningar förra veckan, men den hamnade inte i burken och detta berodde på att kulan omvandlade en del av energin till rotationsenergi istället för rörelseenergi som vi hae räknat på. Detta gjorde att kulan landade utanför burken.


Efter en stund berättade vi för de andra grupperna hur vi hade gjort och varför försöket inte fungerade trots att vi räknat rätt. Vi fick sedan ta del av deras försök. På en av bilderna nedan kan ni se vår uträkning.

       

     


/Jessica

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jannica - 18 februari 2013 18:27

Under fredagens föreläsning började vi prata en del kring värderingsövningar. Det är bra att göra värderingsövningar med barnen så att de ska få känna sig "fria" att våga framföra sina tankar och åsikter i klassrummet. Att ha en stökig klass är ingen...

Av Jannica - 13 februari 2013 19:15

Den 31 Januari var vi på exkursion i Beijers Park. Temat var värme och vår grupp skulle fokusera på hur stannfåglarna överlever vintern. Vi utgick från följande tre frågor: Är det någon skillnad om man lever själv eller i flock? Är det skillnad ...

Av Jannica - 11 februari 2013 20:48

Idag började vi dagen med en introduktion till evolutions avsnittet! Under denna lektionen fick vi bland annat se olika bilder på fåglars näbbar samt fötter samt fundera över varför de ser ut som det gör och vilken nytta de olika egenskaperna har. Vi...

Av Jannica - 11 februari 2013 20:23

Ett lite sent inlägg! Precis som de andra tidigare skrivit fick även jag tillsammans med en annan kurskamrat skapa något med rörelse som sedan skulle utspela sig i photo story, lite om vår arbets process med koppling till lgr11 kommer här; Vi va...

Av Jannica - 8 februari 2013 17:05

Idag har vi fått visa upp våra sagor som vi gjorde i Photostory, varje grupp fick också berätta lite om sina karaktärer och vad man var nöjd med och lite problem som uppstått påvägen till slutprodukten.   Vi diskuterade lite utifrån läroplanen (L...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lärandeaktivitet 1


Ovido - Quiz & Flashcards