Direktlänk till inlägg 30 januari 2013
Dagen inleddes med möte med gruppen, vi hämtade material till morgondagens exkursion till Beijers Park sedan gick vi igenom vem som skulle hålla i vad under vår tid på exkursionen.
Vi jobbade sedan med lärandeaktivitet 3 som handlade om människans temperaturreglering. Vi diskuterade om vad hög- respektive lågkroppstemperatur innebär och vad feber är för något och hur man ska förhålla sig till det. Vi kom fram till att en hög kroppstemperatur gör så att vi svettas och blodkärlen utvidgas vilket ger den lite rödare hudfärgen. Vid låg kroppstemperatur huttrar man oftast och blodkärlen drar sig tillbaka vilket gör att huden bleknar. Feber är en förhöjd kroppstemperatur, oftast har man en infektion i kroppen när man har feber. När man har feber bör man stanna hemma och inte idrotta.
Efter lunch hade vi en föreläsning med Sverker som handlade om hur värme kan transporteras samt om värmepumpen. Efter att vi fått reda på hur värme transporteras (ledning, strömnig och strålning) fick vi göra några experiment om just detta.
I det första experimentet värmde vi ett provrör som var fullt med vatten, i botten, och kände att värmen steg upp till toppen. Sedan provade vi att värme den längre upp och kände att den inte blev varm i botten. Detta beror på att vatten och glas är dåliga på att leda värme. Det var strömning som transporterade värmen.
I det andra experimentet skulle vi visa på att metall leder värme bra. Vi höll då i ena änden på en spik och värmde den andra änden. Efter ett tag kände man att där man höll blev det varmt. Detta visar att metall leder värme bra.
I det tredje experimentet skulle vi se ledningsförmågan i kork, metall och trä. Vi la en isbit på varje material och kände vilket material som blev kallast och vilket som inte blev kallt.
Vi såg ganska snart att isbiten i metall burken smälte mycket snabbare än de andra. Vi kände även att metallen blev kall ganska snart, detta innebär att metall leder värme (och kyla) snabbt. Korken blev inte alls kall, medan träbiten blev kall precis runt om isbiten. Vilket betyder att trä och kork inte är speciellt effektiva värmledare. Detta beror delvis på materialets densitet.
I det fjärde experimentet skulle vi visa på strömning i vatten. Detta gjorde vi genom att droppa i lite karamellfärg i en bägare med kallt vatten. Sedan värmde vi upp vattnet i bägaren och kunde se att karamellfärgen steg och blandade sig med vattnet.
Efter experimenten gick Sverker igenom värmepumpen och hur den fungerar.
Nu ser vi framemot exkursionen imorgon och hoppas på bra väder!
Jessica
Under fredagens föreläsning började vi prata en del kring värderingsövningar. Det är bra att göra värderingsövningar med barnen så att de ska få känna sig "fria" att våga framföra sina tankar och åsikter i klassrummet. Att ha en stökig klass är ingen...
Den 31 Januari var vi på exkursion i Beijers Park. Temat var värme och vår grupp skulle fokusera på hur stannfåglarna överlever vintern. Vi utgick från följande tre frågor: Är det någon skillnad om man lever själv eller i flock? Är det skillnad ...
Idag började vi dagen med en introduktion till evolutions avsnittet! Under denna lektionen fick vi bland annat se olika bilder på fåglars näbbar samt fötter samt fundera över varför de ser ut som det gör och vilken nytta de olika egenskaperna har. Vi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 |
||||||
|