Direktlänk till inlägg 8 februari 2013
Tisdag eftermiddag körde avsnittet teknik och rörelse igång. Vi började med att reflektera över vilka egenskaper som gör en leksak till en bra leksak. Sedan fick vi höra sagan om Askungen för att därefter, under begränsad tid, tillverka Askungens vagn. Alla kastade sig med liv och lust in i uppgiften och resultatet kan bli så här:
Vi reflekterade över hur våra egna skapelser levde upp till de egenskaper vi ansåg att en bra leksak ska ha. Det var saker som fantasieggande, färgglatt, rörligt. Sedan fick stifta bekantskap med olika tekniker för att generera rörelse. Det kan vara att få ett hjul att snurra, benen att gå, vingar att flyga, munnen att gapa. På webben finns ”teknik tillsammans”, som ger inspirerande exempel på hur det kan ske.
/ Marika
Under fredagens föreläsning började vi prata en del kring värderingsövningar. Det är bra att göra värderingsövningar med barnen så att de ska få känna sig "fria" att våga framföra sina tankar och åsikter i klassrummet. Att ha en stökig klass är ingen...
Den 31 Januari var vi på exkursion i Beijers Park. Temat var värme och vår grupp skulle fokusera på hur stannfåglarna överlever vintern. Vi utgick från följande tre frågor: Är det någon skillnad om man lever själv eller i flock? Är det skillnad ...
Idag började vi dagen med en introduktion till evolutions avsnittet! Under denna lektionen fick vi bland annat se olika bilder på fåglars näbbar samt fötter samt fundera över varför de ser ut som det gör och vilken nytta de olika egenskaperna har. Vi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
|||
11 | 12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
||||||
|