Direktlänk till inlägg 8 februari 2013

Begreppskartor

Av Jannica - 8 februari 2013 00:38

Oj, vilken vecka! Det har varit intensivt. I tisdags hade vi redovisning av våra begreppskartor gällande värme. Det var roligt och inspirerande att se varandras begreppskartor och olika sätt att presentera dem på.  Vi konstaterades att värme bildas vid energiomvandlingar och att värme transporteras genom ledning, strålning och strömning. Olika material transporterar värme olika bra. En energikedja slutar alltid i värme. Förbränning ger värme och för det behövs syre och bränsle, vilket kan vara energirika föreningar i vår föda, fossila bränslen eller biobränslen av olika slag. Dessa härstammar från växterna som själva framställer energirika föreningar genom fotosyntesen. Ibland behöver vi tillsätta aktiveringsenergi för att förbränning ska komma igång, som när vi genom att doppa sockerbiten i aska kan få den att brinna. Värmevärdet är ett mått på energiinnehållet. Vi kom också in på var olika typer av förbränning finns, det kan vara i en kompost, i en motor osv. Alla de nämnda bränsletyperna stammar på ett eller annat sätt från solen men vi kan också lagra värme direkt från solljuset eller genom att utnyttja värme i luft, vatten och mark. Vi använder oss då av värmeväxlare, t.ex värmepumpen.


Vi diskuterades vad som händer i kroppen vid nerkylning och vid förhöjd temperatur, samt den alltid närvarande förbränningen i cellerna.  Att vi har termoreceptorer både på huden och i kroppen som känner av kyla eller värme och sänder signaler via nervsystemet till hjärnan som bedömer vilken respons kroppen ska ge. Vi kom in på isolering, t.ex i en termos och med hjälp av kläder, päls, fjädrar. Däremot kom vi inte direkt in på isolering av hus.  Det finns andra strategier för att hålla värmen. Vi ser hur fåglar sitter i flock och kanske byter föda under vintern. Vi kan också se att fåglar utnyttjar mikroklimatet, dvs. att det skiljer lite i temperatur på olika platser. Vi ser andra djur som byter päls eller går i dvala/ide.


Vidare reflekterade vi över att solen värmer jorden, luften och vattnet.  Eftersom varm luft/vatten är lättare än kall, uppstår det rörelser i form av vindar och strömmar. Dessa i sin tur bildar högtryck och lågtryck samt påverkar vårt klimat. Klimatet påverkas alltså av in- och utstrålning från jorden och denna i sin tur påverkas av koldioxidhalten i luften, vilken i sin tur påverkas av de förbränningsprocesser vi använder oss av.

I våra begreppskartor fanns pilar kors och tvärs som angav hur alla ovanstående faktorer påverkar varandra. Det vara svårt att begränsa antalet begrepp och påverkanspilar för att behålla översikten. Men vi fick se bra exempel på hur man kan lösa detta.


De olika grupperna redovisade också, med varierande framgång, hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara för elever i F-3 vad, strålning, ledning, strömning innebär och hur värmepumpen fungerar med hjälp av tryckförändringar och fasövergångar. Vi diskuterade också vikten av kommunikation, att se samband och att göra nya begrepp till sina egna.

/ Marika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jannica - 18 februari 2013 18:42

Idag hade vi föreläsning med Sverker. Saker som han tog upp var hur en satellit hamnar i en bana runt jorden, vad teknikska komponenter är för något och hur mobiltelefonsystemet fungerar. För att en satellit ska hamna i en bana runt jorden skjut...

Av Jannica - 18 februari 2013 18:27

Under fredagens föreläsning började vi prata en del kring värderingsövningar. Det är bra att göra värderingsövningar med barnen så att de ska få känna sig "fria" att våga framföra sina tankar och åsikter i klassrummet. Att ha en stökig klass är ingen...

Av Jannica - 13 februari 2013 19:15

Den 31 Januari var vi på exkursion i Beijers Park. Temat var värme och vår grupp skulle fokusera på hur stannfåglarna överlever vintern. Vi utgick från följande tre frågor: Är det någon skillnad om man lever själv eller i flock? Är det skillnad ...

Av Jannica - 11 februari 2013 20:48

Idag började vi dagen med en introduktion till evolutions avsnittet! Under denna lektionen fick vi bland annat se olika bilder på fåglars näbbar samt fötter samt fundera över varför de ser ut som det gör och vilken nytta de olika egenskaperna har. Vi...

Av Jannica - 11 februari 2013 20:23

Ett lite sent inlägg! Precis som de andra tidigare skrivit fick även jag tillsammans med en annan kurskamrat skapa något med rörelse som sedan skulle utspela sig i photo story, lite om vår arbets process med koppling till lgr11 kommer här; Vi va...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lärandeaktivitet 1


Ovido - Quiz & Flashcards