Direktlänk till inlägg 27 januari 2013

Läraraktivitet 1

Av Jannica - 27 januari 2013 11:26

Här kommer en lite sen uppdatering angående läraraktivitet 1 vi gjort i gruppen där vi utforskade olika förbränningar genom laborationer, läs mer nedan!


Stålull

Hypotes

: Vi tror att det kommer ske en kemisk reaktion. Oxideras och frigöras värmeenergi. Krympa ihop. När syret binds in blir det tyngre då stålullen får mer materia.

Detta hände:

När vi tände på stålullen började den glöda och glöden spridde sig genom stålullen. Metallen blev mörkare.Vi vägde aldrig stålullen, eftersom det inte fanns någon våg tillgänglig.

Ingen större skillnad när vi hällde på cigarrettaskan.

Varför:

Syreatomer har 6 elektroner men vill ha åtta. De kan de få det genom att bilda O2 molekyler, eller som i detta fallet där syreatomerna delar 2 elektroner med järnatomerna och bilda den kemiska föreningen järnoxid! Järnoxid är mörkare än stålull.

När partiklar binds till varandra frigörs det alltid energi och det blir varmt!!!





       

 

Magnesium

Hypotes:

Vi tror att magnesiumet kommer reagera starkt och ge ifrån sig ett starkt sken.

Detta hände:

Magnesiumet gav ifrån sig ett starkt vitt sken.

Varför:

Magnesiumet reagerar med syret i luften.

 

Kol

Hypotes:

Tror det kommer ske en kemisk reaktion. Vi tror att det kommer bildas koldioxid och vatten. Det som blir kvar är mineralämnen i form av aska och även ofullständig förbränning.

Detta hände:

Kolbiten började glöda väldigt lite. Krävdes en mycket liten bit för att det skulle hända något. Ingen större skillnad när vi hällde på cigarrettaskan.

Varför

: Syret vill även här ha 2 elektroner för att kunna bli en oxidjon. Då kol totalt har 4 elektroner räcker det till 2 syreatomer. Den kemiska föreningen blir här koldioxid.

Vattnet blidas när syre möter väte (om man tänder på). Syret tar då 2 elektroner från väteatomen och man får då H2O.

 

Sockerbit

Hypotes:

Alla i gruppen utom en trodde att det inte skulle hända något, utom en som trodde att sockret skulle smälta. När vi lägger på cigarrettaskan tror vi att det kommer ske en förbränning.

Detta hände:

Utan aska hände det inte så mycket. Sockret blev lite svart och smälte något. När vi la på askan började sockerbiten brinna!

Här kan vi se att sockerbiten med aska börja brinna och blev därför mycket svartare än den utan aska!

   

Varför?:

Anledningen till att sockerbiten inte började brinna är för att socker är uppbyggt av molekyler där mycket syre redan är bundet till kol och väte. Askan fungerade som en katalysator, den underlättade förbränningen då den erbjöd en lämplig kontaktyta för ämnen som ska reagera med varandra och påskyndade en kemiskreaktion, utan att själv bli förbrukad.

 

Stearinljus

Hypotes:

Vi tror att det kommer brinna. Det är stearinet som sugs upp i veken som kommer brinna.

Detta hände:

Ljuset (veken) brann. När vi hällde på askan avtog lågan och slocknade nästan.

Varför:

Veken suger upp stearin, när man då tillför aktiveringsenergi i form av en brinnande tändsticka smälter stearinet och förångas, då reagerar stearinångorna med luftens syremolekyler. Efter hand som stearinet på veken förbränns sugs det hela tiden upp ny stearin i veken som är redo att förbrännas!  Veken fungerar som en katalysator och begränsar kontaktytan.

 

Gemensamt för alla dessa försök är att det krävs en aktiveringsenergi som sätter igång reaktionen. I detta fall var det värme via en tändsticka.



Vi började även att sätta ihop vår begreppskarta om värme och förbränning!

Den kommer ni att få läsa och se mycket mer utav senare!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jannica - 18 februari 2013 18:42

Idag hade vi föreläsning med Sverker. Saker som han tog upp var hur en satellit hamnar i en bana runt jorden, vad teknikska komponenter är för något och hur mobiltelefonsystemet fungerar. För att en satellit ska hamna i en bana runt jorden skjut...

Av Jannica - 18 februari 2013 18:27

Under fredagens föreläsning började vi prata en del kring värderingsövningar. Det är bra att göra värderingsövningar med barnen så att de ska få känna sig "fria" att våga framföra sina tankar och åsikter i klassrummet. Att ha en stökig klass är ingen...

Av Jannica - 13 februari 2013 19:15

Den 31 Januari var vi på exkursion i Beijers Park. Temat var värme och vår grupp skulle fokusera på hur stannfåglarna överlever vintern. Vi utgick från följande tre frågor: Är det någon skillnad om man lever själv eller i flock? Är det skillnad ...

Av Jannica - 11 februari 2013 20:48

Idag började vi dagen med en introduktion till evolutions avsnittet! Under denna lektionen fick vi bland annat se olika bilder på fåglars näbbar samt fötter samt fundera över varför de ser ut som det gör och vilken nytta de olika egenskaperna har. Vi...

Av Jannica - 11 februari 2013 20:23

Ett lite sent inlägg! Precis som de andra tidigare skrivit fick även jag tillsammans med en annan kurskamrat skapa något med rörelse som sedan skulle utspela sig i photo story, lite om vår arbets process med koppling till lgr11 kommer här; Vi va...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lärandeaktivitet 1


Ovido - Quiz & Flashcards