Direktlänk till inlägg 29 januari 2013
Under fredagens föreläsning med Birgitta den 25/1-13 fick vi lära oss det mesta om begreppet värme. Efter ungefär en timmes föreläsning blev det vår tur att laborera i ämnet.
Vi letade efter värme/kyla receptorer i handen med hjälp av värmda/nedkylda järnstänger.
Vi använde termometrar för mäta temperaturen på olika ställen på kroppen.
På bilden håller Marita händerna i två bägare som var fyllda med varmt respektive kallt vatten. Bägaren i mitten innehöll ljummet vatten. Efter att ha haft händerna i bägarna en stund flyttade hon båda samtidigt till bägaren i mitten. Handen som varit i det kalla vattnet blev varmare och den som varit i det varma vattnet blev kallare vilket kändes skumt även om det är väldigt logiskt.
Utöver dessa experimenten fick vi känna på hur vindar påverkar värme genom att leka med en fläkt.
Som avslutning på föreläsningen diskuterade vi kroppens strategier för att skydda sig mot kyla/värme.
/ Simon
Under fredagens föreläsning började vi prata en del kring värderingsövningar. Det är bra att göra värderingsövningar med barnen så att de ska få känna sig "fria" att våga framföra sina tankar och åsikter i klassrummet. Att ha en stökig klass är ingen...
Den 31 Januari var vi på exkursion i Beijers Park. Temat var värme och vår grupp skulle fokusera på hur stannfåglarna överlever vintern. Vi utgick från följande tre frågor: Är det någon skillnad om man lever själv eller i flock? Är det skillnad ...
Idag började vi dagen med en introduktion till evolutions avsnittet! Under denna lektionen fick vi bland annat se olika bilder på fåglars näbbar samt fötter samt fundera över varför de ser ut som det gör och vilken nytta de olika egenskaperna har. Vi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 |
||||||
|