Direktlänk till inlägg 8 februari 2013
Varför gör vi det här?
Vad kan en teknikuppgift som den sagoinspirerade tillföra? Människan har alltid utnyttjat tekniken på olika sätt för att underlätta sitt liv och idag lever vi omgivna av teknik. Tekniken är en del av vår vardag, både som små delar och övergripande system, och det är därför viktigt att vi utvecklar kunskap i teknik. En saga kan fungera som en inspirationskälla för oss och våra blivande elever och föra tekniken till dem genom något som är välkänt och inspirerande för dem. Vi kan väva ihop teori och praktik samtidigt som vi genom samtal om olika möjliga lösningar främjar en fördjupad förståelse.
En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Lgr 11 s.9
Eleverna lär sig arbeta på ett tekniskt inriktat sätt, där de själva får vara med och bestämma behov, göra undersökningar och komma med förslag på lösningar. Det är viktigt att se att ett och samma problem kan lösas på olika sätt och tillsammans kan vi utveckla varandras förslag. Det är också viktigt att förstå att vi ibland tvingas tänka om och finna nya lösningar. Under arbete med ett projekt som detta utvecklas känsla för olika material, hur vi kan använda dessa och kunskaper om olika tekniska lösningar. Det är viktigt att känna att man kan och vågar. Samtidigt uppmuntras vi att samtala om tekniska lösningar och utvecklar därmed vårt språk och vår sociala förmåga. Det praktiska arbetet förankrar också matematiken, fysiken och andra mer teoretiska ämnen i något handfast och reellt. Under en arbetsgång som den beskrivna kan vi också utveckla vår dokumentationsförmåga i form av skisser, bilder, filmer, modeller och verkliga föremål. Detta fördjupar vår förståelse och underlättar för oss att se vårt eget lärande.
/ Marika
Under fredagens föreläsning började vi prata en del kring värderingsövningar. Det är bra att göra värderingsövningar med barnen så att de ska få känna sig "fria" att våga framföra sina tankar och åsikter i klassrummet. Att ha en stökig klass är ingen...
Den 31 Januari var vi på exkursion i Beijers Park. Temat var värme och vår grupp skulle fokusera på hur stannfåglarna överlever vintern. Vi utgick från följande tre frågor: Är det någon skillnad om man lever själv eller i flock? Är det skillnad ...
Idag började vi dagen med en introduktion till evolutions avsnittet! Under denna lektionen fick vi bland annat se olika bilder på fåglars näbbar samt fötter samt fundera över varför de ser ut som det gör och vilken nytta de olika egenskaperna har. Vi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
|||
11 | 12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
||||||
|